Munkába járás költségtérítése 2024: az aktuális szabályok

Az elmúlt években – az autósok nagy örömére – új lehetőségek nyíltak meg azelőtt, hogy hivatalos útként számoljanak el olyan alkalmakat, mint például a munkába járás. Jelen írásunk ezeket az új lehetőségeket mutatja be.

Akár lízingelt cégautóval jársz, akár saját gépkocsit használsz hivatalos utakra, mindenképpen érdemes végigolvasni a cikket, mert jó eséllyel előnyhöz jutsz általa: valamiért még nagyon kevesen tudnak az itt említett megoldásokról.

Autóhasználat céges utakra: mindenki hajt valamire

A személyautót lízingelők és a tartós bérletet választók közül eddig azért választották sokan az átalányadózást az útnyilvántartás helyett, mert az arányaiban sok magánút (pl. munkába járás) miatt nem keletkezett 50%-nál több céges útja, így nem érte meg számukra.

A magánautósok érthetően a legnagyobb elérhető útiköltségtérítésre hajtanak, hiszen saját autójukkal a saját bőrüket is viszik piacra, míg a munkavállalónak is muszáj hatékonynak maradnia.

Régi és sokszor visszatérő probléma a munkába járás támogatásának kérdése, hiszen:

  • a lízingesek eddig nem tudták céges útként elszámolni, így az otthonuk és a munkahelyük közötti utakra nem tudják visszaigényelni a lízing ÁFA-t sem
  • ugyanezért nem fizették meg a magánautósok legtöbbjének ezeket az utakat “rendesen”

Teljesen érthető a csalódottság, mivel ezek a kilométerek autónként több százezer forintnyi, akár milliós nagyságrendű kiesést jelentenek éves szinten.

Szerencsére a Covid-korszak kinyitott olyan ajtókat is, amivel mindkét csoportnak lehetősége van a céges utak arányának növelésére:

  • a lízingesek és a tartós bérletesek közül ma már sokkal többen elérhetik a 90-100%-os céges útarányt, ami 90-100% lízing ÁFA-visszaigénylést jelent
  • a magánautósok optimalizálhatják hivatalos autóhasználatukat és járulékmentes béren kívüli juttatásra is lehetőségük van

munkába járás költségtérítés férfi autóban

Mik a jelenlegi munkába járási költségekre vonatkozó szabályok 2024-ben?

A munkába járás fogalmát nem az új Munka Törvénykönyve határozza meg, hanem egy külön munkába járásról szóló kormányrendelet.

Eszerint a munkába járás a munkavállaló lakóhelye szerinti településének közigazgatási határán kívül eső munkahelyére való, napi rendszerességű utazás. Ebbe a hétvégi hazautazás is beletartozik, így a következőkben taglalt szabályok a hétvégi hazautazás költségtérítésére is ugyanúgy vonatkoznak, mint a hétköznapiakra, ilyen tekintetben a munkába járás kormányrendelete nem tesz különbséget a kettő között.

A munkáltatónak jelenleg 2 lehetősége van megtéríteni dolgozójának a napi munkába járás költségeit. Az egyik ezek közül a közösségi közlekedés (pl. a távolsági vagy helyi bérlet, buszjegy, vonatjegy) árának megtérítése vagy az oda-visszaút kilométerenkénti megtérítése.

Cikkünkben az utóbbi utazás támogatás kategóriájával foglalkozunk, azt derítjük ki, hogy melyik a legkedvezőbb módja a munkába járás elszámolásának. Nézzük a számokat:

Hogyan kell kiszámítani a munkába járási költségek levonását?

2023. januárjával – legkorábban az ukrajnai események miatt bejelentett veszélyhelyzet végéig – a korábban 15 Ft/km-ig adómentesen adható munkába járás költségtérítés összegét a kormány 30 Ft/km-re emelte.

Ennek legalább a 30 százalékát köteles utazási költségtérítés jogcímen megtéríteni a munkáltató, amely 9 Ft/km, de akár a 100%-ot is nyújthatja adómentesen – ő dönti el, de mostantól 30 Ft/km felett váik a munkavállaló számára nyújtott juttatás adókötelessé, amiből munkabérként fog adózni.

Ezért nem is bevett szokás 30 Ft-nál többet adni kilométerenként a magánszemélynek, pedig 2023-re bőven meghaladta a 30 Ft-ot az átlagos kilométerenkénti költsége egy autó fenntartásának, tankolásának.

FONTOS: Kiküldetési rendelvény használatánál, a cégérdekből történő autóhasználat kiszámításánál előkerülő általános személygépkocsi normaköltség továbbra is fixen 15 Ft/km – a két szám között semmilyen összefüggés nincs.

Milyen esetekben köteles megtérítenie a munkáltatónak a munkába járást?

A munkáltatónak meg kell térítenie a munkavállaló útiköltségét, ha annak:

  • bölcsődei ellátást igénybe vevő vagy tíz év alatti köznevelési intézményben tanuló gyermeke van
  • mozgáskorlátozottsága, illetve súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni
  • munkába járását a hozzátartozója biztosítja
  • nincs tömegközlekedés a lakóhelye és a munkahelye között

Mi számít céges útnak?

Céges (más néven üzleti) út minden olyan utazás, ami

  • a magánszemély jövedelmének megszerzésével, és a
  • kifizető tevékenységével összefüggő feladattal kapcsolatos.

Ami viszont ennél jóval izgalmasabb, az az, hogy a korábban említett módon az utóbbi években nyíltak olyan új lehetőségek, amelyek esetében gazdasági célú szolgáltatásnak tekinthető a munkavállaló munkahelyre történő eljutása/eljuttatása.

Ahogy a HVG “Gépjárművek adózása, számvitele 2022” című kiadványában is olvashatjuk, az Európai Bíróság C-258/95. (Julius Filibeck) ítéletében rögzített elvek alapján ilyen eset például, amikor nincs a lakóhely és a munkahely között tömegközlekedéssel, vagy azt csak hosszú várakozással tudja igénybe venni, így sokkal több időbe telne a munkahelyre való bejutás, mint autóval.

A munkáltatónak a fenti esetben joga van az általa biztosított szállítási szolgáltatás (esetünkben a lízingelt cégautó) igénybevételére vonatkozó ÁFA-t levonásba helyezni, így lesz a munkába járás adólevonásra jogosító tevékenység.

Ezzel a megoldással a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad, mivel:

  • A munkavállaló beér időben a munkahelyére és nem függ a tömegközlekedés sokszor hektikus működésétől
  • A munkába járás így már elszámolható üzleti útként, tehát a visszaigényelhető lízing ÁFA mértéke is jelentősen megnő, könnyen elérheti a 100%-ot is – ez a szám kizárólag útnyilvántartással érhető el, aminek elkészítése a bombabiztos és automatikus RoadRecord útnyilvántartó program használatával gyerekjáték!

Kipróbálom a piacvezető útnyilvántartót!

Habár a Covid-19 által okozott veszélyhelyzet 2022. június 1-ével hivatalosan véget ért Magyarországon, a járvány precedenst teremtett arra, hogy nem minden esetben biztonságos a tömegközlekedés. Éppen ezért hozták be azt az új szabályt is, hogy egészségügyi veszélyhelyzet esetén akkor is üzleti célúnak tekinthető a cégautóval való munkahelyre történő bejutás, ha egyébként azt tömegközlekedéssel is meg lehetne egyszerűen oldani.

Konkrét példák a munkába járás költségtérítésére

Előnytelen tömegközlekedés

Zoli egy Győrtől viszonylag félreeső Győr-Moson-Sopron megyei községben lakik. Tömegközlekedéssel másfél óra lenne az út bejutni a munkahelyére Győrbe, azonban autóval 25 perc alatt megvan ez a távolság. Ez a körülmény alátámasztja a cégautó üzleti használatát munkába járáshoz, és ezzel együtt annak költségének ÁFA-levonását, így Zoli munkáltatója ezeket az utakat céges útként számolhatja el.

Egészségügyi veszélyhelyzet

Ágnes vezető pozícióban dolgozik egy vendéglátóipari egységben. Az egészségügyi veszélyhelyzet idején munkáltatója (tartva a koronvírus terjedésétől) jelezte Ágnesnek, hogy szeretné, ha az egyik lízingelt céges autót használva járna be munkahelyére tömegközlekedés helyett, illetve áruért is el tud így menni. Ezzel a módszerrel Ágnes munkába járása is el volt számolható, ameddig tartott a koronavírus miatti egészségügyi veszélyhelyzet.

Bízunk benne, hogy csak az előbbi példára lesz szükségünk. :)

Munkába járás költségtérítése saját autóval, home office esetén

A koronavírus időszaka alatt rengeteg cég és munkavállaló tért át otthoni munkavégzésre, mivel egy ideig fizikailag volt megoldhatatlan a bejárás, utána pedig többen maradtak is ennél a módszernél – van, ahol bevált, máshol nem volt tartható, ez iparágtól és céges kultúrától is nagyban függ.

Azok előtt, akik maradtak a távmunkánál, nyitva maradt az az ajtó is, hogy a munkavállaló csak szükség esetén menjen be a cég székhelyére/telephelyére, vagy éppen otthonról induljon hivatalos ügyeket intézni. Ezeknek az utaknak pedig a 100%-a céges útnak minősül, ha a távmunkaszerződésben a munkavégzés helyeként a munkavállaló otthona szerepel.

Ez a módszer szintén win-win szituáció, hiszen a munkavállalónak nem kell feltétlenül napi szinten bejárnia, a munkáltató pedig céges pénzből el tudja számolni ezeket az utakat, feltéve ha azok kiküldetési rendelvényen vannak vezetve.

Milyen nyilvántartásokat kell vezetni az adminisztrációhoz és hogyan?

Magánautósok

Ahhoz, hogy a munkavállaló igénybe vehesse az utazási költségtérítést, kiküldetési rendelvényt kell vezetnie és nyilatkozatot kell tennie lakóhelyéről. A kiküldetési rendelvény azért is jó a munkáltatónak, mert így a céges pénzből tudja kifizetni dolgozóját, ezzel legálisan csökkentve a vállalkozás házi pénztárát, sőt, motiválni is tudja őt béren kívüli juttatás formájában , járulékmentesen. Fontos tudni, hogy ezekhez, mind az kell, hogy kiküldetési rendelvény formájában legyenek vezetve az utak.

TIPP: 2022. október 1-től elektromos és tölthető hibridautókra is el lehet számolni üzemanyagot kiküldetési rendelvénnyel.

Lízingelt cégautósok és tartós bérletesek

A fentebb említett, immáron céges útnak tekinthető esetekről tudni kell, hogy egytől egyig kizárólag útnyilvántartás vezetésével érhetőek el, átalányadózással nem. Azzal, hogy ezek az utak céges utak lettek, várhatóan a rögzítendő utak száma is megnő, ez tökéletes lehetőséget biztosít egy bombabiztos útnyilvántartó program beszerzésére.

A RoadRecord útnyilvántartó applikációban 3+1 automatikus útrögzítési mód közül választhatsz, hó végén 7 perc alatt összesítheted útnyilvántartásodat, nyomtatás előtt pedig az egyik legjobb barátod, a beépített házi NAV-ellenőr funkciónk Neked dolgozva nézi végig az útnyilvántartást (vagy éppen kiküldetési rendelvényt), hogy a végeredmény biztosan 100%-ban NAV-álló legyen!

Próbáld ki 14 napig ingyen, kötelezettségek nélkül!

Kipróbálom a RoadRecordot!

Hasonló bejegyzések

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
23 207
Olvasók száma
2024első számúüzleti influenszere