Ezért ne félj útnyilvántartásra váltani

Legutóbb frissítve: 2023.07.18.

Recesszió ide vagy oda, sokan banális dolgok miatt szimplán nem tudnak jó pénzügyi döntést hozni. Az egyik oka ennek az, hogy a mai napig élnek olyan régi beidegződések a köztudatban, amelyeknek semmi alapjuk, de mégis még mindig vannak olyan szakmai szereplők, akik hivatkoznak rájuk.

Ez a helyzet sokszor az útnyilvántartással is – bizonyos cégek átlagosan 2.100.000 forintot hagynak az asztalon autónként, mert félnek a lízing-átalányadóval elérhető 50%-ot lecserélni az útnyilvántartásra és a vele elérhető 90-100% lízing ÁFA-visszaigénylésre….ugye, hogy fura?

gondolkodó férfi

Jelen cikkünkben ennek az okát vizsgáljuk meg és megmutatjuk, hogyan jársz a legjobban céges személyautó lízingjénél.

Háttérinfó: A dupla cégautóadó és az arra adott reakciók

2022 júliusától a kormány átlagosan 84%-kal megemelte a cégek által befizetendő cégautóadó mértékét, amely alól csupán a korábban is enyhítést kapó esetek (pl. zöld rendszámú autók) a kivételek.

A bejelentés hírére a cégek azonnal tanácskozásokat hívtak össze, hogy minél gyorsabban tudjanak reagálni a duplájára emelt cégautóadós költségekre.

A válaszok között többféle megoldás is született: van, ahol a cég korlátozni fogja a magánutak mértékét, máshol alacsonyabb teljesítményű autókra cserélik a flottát, kisebb cégeknél pedig az is előfordul, hogy magánszemély nevére íratják a céges autót.

Nézzük most az első megoldást részletesebben.

Magánút-csökkentés

Több jel is arra mutat, hogy egyre népszerűbb lesz a közeljövőben az a szemlélet, miszerint a cégek nem szeretnék fizetni a dolgozó bevásárlását, nyaralását, városnézését, így szigorúbban fognak fellépni a magánutak tekintetében.

Ez drasztikus esetben azt is jelentheti, hogy teljesen  0-ra vágják a magánutakat, hogy a munkavállaló csak és kizárólag céges utakra használhatja a céges autót.

Ahogy ez a gyakorlat egyre jobban terjed, úgy keletkezik egyre több és több cégnél 50% feletti céges útarány. Megkerülhetetlen tudni, hogy 50% feletti céges használatnál minden esetben kifizetődőbb az útnyilvántartás használata, és minél magasabb ez az arány, annál több lízing ÁFA-t tud vele visszaigényelni a vállalkozás.

“Mi a helyzet azokkal a cégekkel, akik jellemzően 50% feletti céges útarányt érnek el a céges autókkal?”

Rengeteg vállalat használja céges autóit 90-100%-ban céges utakra, mégis csak 50% lízing ÁFA-t igényelnek vissza, mert – jellemzően könyvelői nyomásra – a lízing átalányadót választották.

Ennek az oka az is lehet, hogy a régi beidegződés szerint “az útnyilvántartással sok a macera”, valamint – érthetetlen okból – sok könyvelő tart egy, a lízing átalányadóról útnyilvántartásra váltás miatti NAV-retorziótól.

Ez helytelen és káros gondolkodás, de a legtöbb esetben nem rosszindulat, hanem tájékozatlanság vezeti erre a könyvelőket. Nemrég írtunk egy külön cikket a könyvelőknek címezve arról, hogy az útnyilvántartás hogyan tudja az ő életüket is megkönnyíteni – számukra időt, ügyfeleiknek pedig pénzt spórolva!

Kipróbálom a Roadrecordot!

Mikor lehet lízing átalányadóról útnyilvántartásra váltani?

Bármikor át lehet váltani útnyilvántartásra 50%-os levonásról  (és az azzal elérhető 90-100%-os lízing ÁFA-levonásra), de érdemes hangsúlyozni, hogy ez utóbbi levonási módszer kizárólag útnyilvántartás vezetésével érhető el.

Mennyire népszerű az útnyilvántartás?

Örvendetes tendencia, hogy egyre több cégnél elterjedőben van az a helyes és követendő gyakorlat, miszerint nem érik be a lízing átalányadóval elérhető 50% visszaigényelhető lízing ÁFA-val, hanem útnyilvántartással valósan annyit igényelnek vissza, amennyi a céges útjaik aránya – ezzel 90-100% céges útarány mellett a cég átlagosan 2.100.000 forintot takarít meg.

boldog férfi autóval és telefonnal

Hogyan vezessek útnyilvántartást?

Míg maga az “útnyilvántartás” szó valami bonyolult fogalmat sejtet, addig a technológiai fejlődés szerencsére erre az iparágra is kiterjedt, aminek köszönhetően mára automatikusan, mobilapplikációról is lehet útnyilvántartást vezetni.

Magyarországon a RoadRecord útnyilvántartó program a legkedveltebb, leggyorsabb és legfejlettebb módszer az útnyilvántartás vezetésére, ahol 3+1 féleképpen lehet automatikusan rögzíteni utakat, elég hozzá egy okostelefon.

Ezeket az utakat hó végén 7 perc alatt lehet laptopon szerkeszteni, összeállítani és kinyomtatni úgy, hogy NAV-állósága miatt végképp nem kell egy cégnek sem félnie attól, hogy milyen lett az útnyilvántartás (vagy éppen kiküldetési rendelvény) a NAV szemében.

Mit jelent az, hogy NAV-álló a RoadRecord?

Nyomtatás előtt a RoadRecord beépített házi NAV-ellenőr funkciója 70 különböző logikai ütközést vizsgál és probléma esetén javaslatot tesz rá, hogy mit kell módosítani az útnyilvántartás-tervezetben – szoftverünk minden olyan kritériumot vizsgál, amit a hús-vér NAV-ellenőrök is ellenőriznek.

Nem véletlen, hogy eddig egyetlen útnyilvántartást sem bukott meg NAV-ellenőrzés során.

A legszebb az egészben, hogy elköteleződni sem kell azonnal a program iránt, ugyanis 14 napig ingyenesen kipróbálhatod Te is, így elég a próbaidőszak végén eldöntened, hogy a RoadRecord-e az a program, ami kielégíti a felmerülő igényeidet.

Kipróbálom a RoadRecordot!

Hasonló bejegyzések

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
23 207
Olvasók száma
2024első számúüzleti influenszere