“Átírassam a cégautót vagy ne?” – Így jársz a legjobban

Legutóbb frissítve: 2023.07.18.

Az emelkedő üzemanyagárak, az alkatrészhiány, az autók általános drágulása, majd a 2022 júliusától csaknem a duplájára emelt cégautóadó mértéke miatt a vállalatok gyors átszámolásra kényszerültek a cégautócsomagjaikkal kapcsolatban, míg a KKV-knál ismét feljött egy klasszikus dilemma: érdemes-e a cég nevén hagyni a személygépkocsit vagy jobban megéri átíratni magánszemély nevére.

Mindkét forgatókönyvnek megvan az előnye és a hátránya, és persze nincs egy univerzális recept mindegyik cégre, ezért mindkét irányba körbenéztünk, hogy hogyan járhatnak a legjobban az érintettek.

Reakciók a dupla cégautóadóra

A hazai és régiós gazdaság is erősen a recesszió előszeleit mutatta 2022 őszén, a kormány pedig a választás előtti, nagylelkű “adakozás” után igyekezett behúzni a féket, amennyire csak lehetett.

A kellemetlen megszorító intézkedések közül az egyik a cégautóadó átlagosan 84%-kal való emelése, ami hallatán minden érintettnek kihagyott 1 ütemet a szívverése, hiszen az intézkedéshez hasonlóan gyorsan kellett reagálniuk.

A reakciók szerint 2 nagy csoportra osztható a céges autót használók tömege:

1. Az autó marad a cég nevén

A cégautózó vállalatok közül a legtöbben kénytelenek így tenni, legalábbis néhány évig, hiszen élő lízingre vagy tartós bérletre szóló szerződés köti őket, aminek felrúgása esetén a kötbér még nagyobb, mint az a teher, amit most a cégautóadó emelésével kell lenyelniük. Emellett a nagyobb vállalatoknál sokszor nem is kivitelezhető az autó átírása a dolgozó nevére.

A lízingcégek válaszaiból az derül ki, hogy – részben pont a fentiek miatt – viszonylag kevesen mondták vissza jelenlegi lízingszerződéseiket, de már most van olyan munkavállaló, akivel közölték, hogy a 2 év múlva lejáró lízingszerződés után nem számíthat következő cégautóra.

Ennek ellenére rengeteg cégnél továbbra is él az a szemlélet, miszerint munkaerőhiány van és egyszerűen nem tehetik meg, hogy levágják a cégautócsomagot, mint juttatást a dolgozóról, mert jön a konkurencia, aki bizony fel fogja neki ajánlani azt.

“A cég nevén hagytam az autót: Hogyan járok a legjobban?”

Az általunk hallott példák alapján a cégautót meghagyó vállalkozások az üzemanyagárak növekedése miatt a magánutak radikális csökkentését választották elsődleges fegyverüknek. Eszerint a korábban sokszor korlátlanul, akár síeléshez is vitt autó használata ezentúl csak a céghez köthető utakhoz lenne megengedett.

Más vállalatok az autó teljesítményének csökkentésében látják a jövőt, illetve a a megszokott autómárkákon túl egyre gyakrabban fognak előkerülni új, alacsonyabb költségű gépkocsik a cégautók palettáján.

Aki jelentős kompromisszumok nélkül akar cégautózni továbbra is, annak kihagyhatatlan lehetőséget ad a visszaigényelhető lízing ÁFA megduplázása: a lízing-átalányadóval fixen levonható 50% helyett útnyilvántartással a 90-100% lízing ÁFA is visszaigényelhető, ami átlagosan +2.100.000 többletet jelent céged számára autónként.

TIPP: Az útnyilvántartás vezetése manapság gyerekjáték, hiszen az utak automatikusan rögzíthetőek okostelefonon. Erre mindjárt rá is térünk, előbb azonban nézzük meg, hogy mi történik azon (jellemzően kisebb) cégekkel, akik átiratják a céges autót magánszemély nevére.

Kipróbálom tízezrek kedvencét!

cégautó útnyilvántartás

2. Az autó átíratásra kerül magánszemély nevére

Cégenként eltér, hogy melyiknek melyik módszer éri meg jobban, vannak azok, amelyek méretből vagy autózási szokásokból kifolyólag egyértelműen az átíratással járnak jobban. A legfontosabb kérdés itt is a hogyan:

“Hogyan járok a legjobban a céges autó átíratásakor?”

Miután átírattad a céges autódat magánszemély nevére, azonnal kezdj el kiküldetési rendelvényt vezetni, ugyanis elszámolásnál rengeteg előnye van:

  • a munkáltató a dolgozó által megtett céges utakat kifizetve legálisan tudja csökkenteni házi pénztárát
  • a megbízó járulékmentesen tudja (akár béren kívüli juttatás formájában) motiválni dolgozóját
  • a cégnek nem kell cégautóadót fizetnie
  • maga a cégvezető is alkalmazhatja
  • 2022. október 1-től már elektromos autókra is el lehet számolni üzemanyagot vele

Iparági kutatások szerint kiküldetési rendelvénnyel egy autóra átlagosan 1.900.000 forintot lehet elszámolni egy éven belül.

Az eddigieket összegezve:

  • Ha az autó a cég nevén marad: útnyilvántartás
  • Ha a céges autóból magánautó lesz: kiküldetési rendelvény

Már csak egy égető kérdés maradt:

Hogyan érdemes útnyilvántartást / kiküldetési rendelvényt vezetni?

A kettő közül bármelyikre is essen a céged választása, a legjobb megoldás egy olyan bombabiztos útnyilvántartó program használata, mint a RoadRecord.

A RoadRecord útnyilvántartó programban 3+1 különböző útrögzítési mód közül választhatsz, amelyek közül Te is megtalálhatod a profilodhoz a leginkább illő módszert.

Az okostelefonon automatikusan rögzített utakat hó végén, számítógépen 7 perc alatt véglegesítheted, mielőtt kinyomtatnád 100%-ban NAV-álló útnyilvántartásodat.

“Mitől NAV-álló a RoadRecord?”

Nyomtatás előtt a RoadRecord beépített házi NAV-ellenőr funkciója 70 különböző logikai ütközést vizsgál az útnyilvántartásodban, akárcsak egy hús-vér NAV-ellenőr – a különbség “csupán” az, hogy a RoadRecord-os NAV-ellenőr Neked dolgozik!

Próbáld ki 14 napig ingyen, kötelezettségek nélkül!

Kipróbálom a RoadRecordot!

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
23 207
Olvasók száma
2024első számúüzleti influenszere