Cégautó-csomag: Kevesebb magánúttal az ÁFA-mentes lízingért

2022 júliusától bevezették a dupla cégautóadót, aminek hírére a lízingelő cégek nagy része azonnal kalkulálni kezdett, hogyan tudná a kiesést csökkenteni. Azóta több megoldás is elterjedt a dupla cégautóadó kivédésére a magyar üzleti világban, mi ezeket most összegyűjtöttük és kiegészítettük egy olyannal, amit még alig néhányan ismernek.

Az autó teljesítményének “optimalizálása”

A kormány hírhedt “extraprofit”-csomagjának egyik része a cégautóadó mértékének átlagosan 84%-kal való emelése volt, amire a cégek – képességükhöz és gyorsaságukhoz mérten – reagáltak is.

Néhány vállalatnál azt látták a legkézenfekvőbb módszernek, hogy a mostantól újonnan induló cégautó-lízingeknél nemes egyszerűséggel alacsonyabb teljesítményű autót fognak adni a dolgozóknak.

Ez azt jelenti, hogy az ezen utat választó cégeknél dolgozó cégautósok egy részének muszáj lesz beérniük egy szerényebb teljesítményű autóval.

alacsony teljesítményű cégautó

Ezt biztosan nehezményezni fogja több munkavállaló is, azonban legyünk őszinték, néhányan – jellemzően magas beosztásban – indokolatlanul nagy teljesítményű cégautót kaptak eddig.

Az újonnan felálló helyzetet viszont árnyalja az a körülmény, hogy sok vállalat egyszerűen nem meri kivenni a cégautót a juttatáscsomagból, mert félnek attól, hogy ezzel egy-egy értékes munkavállaló a konkurenciánál kötne ki, ha ott jobb feltételekkel találkozna.

Hozzá kell tenni, hogy ez az egyenlet főleg munkaerőhiány állapotában áll(t) fent és még nem tudjuk, hogy 2023 mit tartogat számunkra…

Nincs több magánút céges autóval?

Más cégeknél az autóteljesítmény helyett – rosszabb esetben mellett – a magánutak oldaláról vágnának a költekezésen. Amíg dübörgő gazdasági környezetben számtalan dolgozó vitte haza a céges autót munkából (ezzel magánutakat gyártva céges számlára), addig recesszió idején korántsem biztos, hogy továbbra is megtehetik majd ugyanezt.

Ezt erősíti meg az az elterjedőben lévő szemlélet, hogy a magánutak szigorítása egy fenntartható módszer a dupla cégautóadó kivédésére, hiszen 2022 példájából kiindulva a cégeknek az elkövetkezendő években igenis fontos lesz, hogy pénzt termelni vagy – szélsőséges esetben – nyaralni fog a dolgozó a céges autóval.

Miért jó MÉG a magánutak csökkentése?

A képlet elég egyszerű: ha lízingelt személyautóval 100%-ban céges utakat teszel meg, akkor útnyilvántartással 100% lízing ÁFA-t igényelhetsz vissza, ami gyakorlatilag ÁFA-mentes lízinget jelent. Ugyanez például 60% céges és 40% magánút esetében 60% visszaigényelhető lízing ÁFA-t jelent.

50% céges használat alatt szokták a cégek a lízing-átalányadót használni, amivel fixen 50% lízing ÁFA-t lehet visszaigényelni (bármekkora céges/magán felhasználás mellett).

Nézzünk egy bruttó 12.000.000 forint értékű autót nyílt végű lízinggel:

  • Ha a dolgozó 50-50 eloszlásban használja céges- és magánutakra az autót és a lízing átalányadót használja, akkor a lízing futamidejére kb. 1.200.000 forintnyi lízing ÁFA-t tud visszaigényelni
  • Ha a dolgozó csökkenti a magánútjait és 90%-ban céges utakra használja az autót, máris 2.300.000 forintot tud visszaigényelni lízing ÁFA formájában

Több, mint 1.000.000 forint a különbség a két adózás között!

Ez az összeg biztosan bármelyik cég kasszájában elfér, főleg recesszió idején.

Melyik módszert fogják választani a cégek?

A fent említett technikák közül egyik sem zárja ki a másikat: biztosan van olyan cég, aki az útnyilvántartás bevezetése mellett szigorított a magánhasználaton és már alacsonyabb teljesítményű autókra kötötte új lízingszerződéseit.

Nem kell azonban kényelmetlen kompromisszumot kötnie és 1200 cm3-es autót tennie dolgozói alá egyik vállalatnak sem, ha útnyilvántartás vezetése mellett dolgozik a magánutak visszaszorításán, hiszen a fent látható példából kiindulva már így is 7 számjegyű összeg spórolható, ráadásul autónként!

boldog férfi kiküldetési rendelvény

“Hogyan érhetem el a 90-100% lízing ÁFA visszaigénylést?”

Ez az érték csak és kizárólag útnyilvántartás vezetésével érhető el, amire a RoadRecord gyártott egy automatikus útnyilvántartó applikációt, Magyarországon egyedülálló módon.

Útközben akár teljesen automatikusan is rögzítheted útjaidat, de akár manuálisan is használható – összesen 4 különböző útrögzítési mód közül választhatsz.

A lényeg: Nem kell semmit papíron vezetni, az applikáció automatikusan rögzíti az utakat és intelligens módon el is különíti őket céges- és magánút szerinti kategóriában.

Az okostelefonodon rögzített utakat hónap végén asztali számítógépedről 7 perc alatt szerkesztheted, véglegesítheted és azonnal ki is nyomtathatod NAV-álló útnyilvántartásodat.

Kisteherautósok is használhatnak útnyilvántartó programot?

Ha egy 3,5 tonna alatti kisteherautós saját árut szállít, útnyilvántartó program használatával örökre megszabadul a kézzel írt menetlevéltől, hiszen a RoadRecord útnyilvántartó program egy automatikus menetlevél szerepét tölti be, amit viszont igenis kell vezetnie, ha a lízing- és dízel ÁFA 100%-át vissza szeretné igényelni.

Mit szól ehhez a NAV?

A RoadRecord beépített házi NAV-ellenőr funkciója nyomtatás előtt 70 különböző logikai ütközést vizsgál útnyilvántartásodban, de kiküldetési rendelvény készítésére is tökéletes.
Mivel ez a szolgáltatás kiszűr minden olyan buktatót, amit a NAV-ellenőrök is figyelnek egy útnyilvántartásban, kijelenthető, hogy 100%-ban NAV-álló.

Próbáld ki a RoadRecord útnyilvántartó programját 14 napig, teljesen ingyen, kötelezettségek és bankkártyaadatok nélkül!

 

Kipróbálom a RoadRecordot!

Hasonló bejegyzések

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
22 777
Olvasók száma
2020első számúüzleti influenszere