Frissítés: 2025.10.17.
A cégautóadót eddig az egyik legelőnyösebb juttatási csomagként tartották számon a cégek, azonban a 2022. július 1-től bevezetett dupla cégautóadó, a benzinárstop céges autókra való eltörlése és az új autók szállítása idejében még mindig tetten érhető alkatrészhiány mára már árnyalják ezt a képet.
Hogyan lehet fenntarthatóan lízingelni vagy tartósan személyautót bérelni anélkül, hogy le kelljen mondani a magánutakról vagy meg kelljen alkudni az autó teljesítményét illetően? Erre a kérdésre adunk most választ.
Tartalomjegyzék
Hogyan reagálnak a vállalatok a cégautó-megszorításokra?
Lízingesként és tartós bérletesként sokan szembesülnek (és fognak szembesülni a jövőben) azzal, hogy a munkáltatójuk a fent említett kedvezőtlen gazdasági feltételek miatt valamilyen formában hozzá fog nyúlni a cégautó-csomagjukhoz.
Van olyan vállalat, amelyik már fel is kereste a lízingbeadóját a lízingszerződés módosítása végett, mások kisebb teljesítményű autóra cserélnék a jelenleg kiadott autókat – mellyel a gépkocsi üzemeltetési díján tudnának spórolni – , de olyanról is hallottunk, hogy a vállalat a dolgozó magánútjait korlátozná.
Nem kellenek a korlátozások! – Fenntartható lízing, kompromisszumok nélkül
Érthető módon rosszul érintené a dolgozók nagy többségét, ha cégük egy szerényebb teljesítményű cégautóra cserélné a jelenlegi juttatás-csomagban szereplő gépkocsit.
Az aktuálisan fennálló munkaerőhiány ugyan most arra készteti a munkáltatókat, hogy ne adják vissza tömegesen a céges autókat, azonban a munkaerőhiány nyilván nem egy statikus állapot, ezért nem tudhatjuk előre, hogy meddig lesznek ilyenek a feltételek (főleg egy recesszióval farkasszemet nézve).
Éppen ezért kell olyan fenntartható eszközökhöz folyamodni, amivel tompíthatóak a megszorítások következményei úgy, hogy közben mindegyik fél minimálisan sérül.
90-100% lízing ÁFA visszaigénylés útnyilvántartással
Az útnyilvántartás vezetésével elérhető 90-100% operatív vagy nyíltvégű lízing ÁFA visszaigénylés (magyarul szinte ÁFA-mentes lízing) nem új találmány: eddig is minden nyílt végű- és operatív lízinget (másnéven tartós bérletet), valamint tartós bérletet választó cégnek a lehetőségében állt ezt az opciót választani, azonban sokan a recesszió előtt kényelemből az átalányadót részesítették előnyben.
Ne legyenek illúzióink: az átalányadóval a cégek már a 2010-es második felének dübörgő gazdasági helyzetében is óriási károkat okoztak maguknak, csak akkor ezt még senki nem érezte meg.
2022-től azonban egy ideg biztosan a fenntartható működésen lesz a hangsúly az értelmetlen pénzszórás miatt, nem véletlen, hogy egyre többen látják meg a lehetőséget az útnyilvántartás vezetésében, amivel átlagosan 2.100.000 Ft-tal több marad a személyautót lízingelők zsebében a kommersz átalányadóhoz képest, amivel fixen 50%-ot lehet elszámolni.
Ez a 2.100.000 Ft többlet egy lízingfutamidőre pont ad annyi pluszt bármelyik cégnek, hogy ne kelljen fájdalmas kompromisszumot kötnie, ha személyautó lízingre kerül a sor.
Melyik a legjobb módszer útnyilvántartás vezetésére?
Magyarországon magasan a RoadRecord nyújtja a legegyszerűbb, leggyorsabb és legjövedelmezőbb megoldást útnyilvántartás (és kiküldetési rendelvény) vezetésére.
Míg a RoadRecord mobilapplikációban 3+1 féle módon tudod automatikusan vagy manuálisan rögzíteni céges- és magánútjaidat, addig a RoadRecord Online böngészőből elérhető webes felületén a programba telepítés nélkül belépve kedved szerint szerkesztheted ezeket az utakat, ráadásul havi 7 perc elég ahhoz, hogy egy NAV-álló útnyilvántartást kapj.
Mitől NAV-álló a RoadRecord?
A RoadRecord beépített házi NAV-ellenőr funkciója 70 különböző logikai ütközést vizsgál és javít útnyilvántartásodban, mielőtt engedné kinyomtatni azt, ezzel biztosítva, hogy minden szempontból megfelelő és minden igényt kielégítő útnyilvántartást tudj kinyomtatni a folyamat végén.
Amikor a korlátozások helyett a szabadságot választottam
„Cégvezetőként mindig zavart, hogy belső korlátokat kell alkalmaznunk a cégautók kapcsán. Amikor olvastam a RoadRecord cikkét, rájöttem, hogy valójában nem muszáj engedni ezekből – léteznek megoldások, amikkel a korlátozások helyett akár ÁFA mentes lehet a lízing.
Amikor bevezettük a RoadRecord útnyilvántartót a cégautókhoz, először kicsit izgultam, hogy vajon a kollégák elfogadják-e. De az app automata rögzítése, a beépített NAV-ellenőr és a hibajelzések olyan biztonságot nyújtottak, hogy ma már senki sem aggódik. Nem kell korlátozni az autók számát vagy használatát – hanem mindenki tudja: ha használja az autót, az út rögzül, és a költségek kiszámíthatók, elszámolhatók.
Az eredmény? Rugalmasság: kollégák nem érzik magukat „kötésben”, az adatok megbízhatók, az ÁFA-visszaigénylés maximalizálható, és én egy olyan flottamodellt élek meg, amely nem korlátoz — hanem mögé tesz egy szuper rendszert.”
Spórolj százezreket útnyilvántartással – próbáld ki 14 napig ingyen!
AI útajánlás vagy pótlás
GYIK – Cégautó-korlátozások helyett, lízing és útnyilvántartás
Például, ha a munkáltató korlátozza a magánutakat, gyengébb autóra váltást javasol, vagy a juttatási csomagot módosítja – ezeket hívják cégautó-korlátozásoknak.
Olyan konstrukcióval, amely nem ragad le a kompromisszumoknál: például útnyilvántartás 90–100 % lízing ÁFA visszaigényléssel, hogy ne kelljen csökkenteni az autó teljesítményét vagy a magánutakat korlátozni.
Útnyilvántartás segítségével a céges utak arányában lehet visszaigényelni az ÁFÁ-t, hogy a lízing ÁFÁ-jából gyakorlatilag csak nagyon kevés marad levonhatatlan rész – így olyan, mintha az ÁFA nem lenne teher.
Mivel így nem kell szabályokat kitalálni a magánutakra: az útnyilvántartás pontosan kimutatja, mely utak cégesek, s ez alapján lehet nagy ÁFA-levonást elérni anélkül, hogy magánhasználatot korlátoznál.
Tapasztalatunk szerint átlagosan 2 100 000 Ft extra maradhat a cégek zsebében a lízingfutamidő alatt, ha nem ragadnak le az átalányos megoldásnál.
A RoadRecord mobilapp automatikus és manuális rögzítést biztosít, webes szerkesztést kínál, és beépített házi NAV-ellenőre 70 logikai hibát vizsgál – így az útnyilvántartás pontos, NAV-álló és kevesebb kompromisszumra kényszerít.
Igen — mind operatív (tartós bérlet), mind nyílt végű lízing esetén alkalmazható, ha az útnyilvántartás megfelel a törvényi követelményeknek.
Barazsy Ákos