Tippek, amikkel céges útjaid aránya könnyen és legálisan eléri a 90%-ot

Utoljára frissítve: 2025.10.20.

Céges személyautó lízing- és bérleti díj ÁFA elszámolása a céges- és magánutak aránya alapján történik. Kis odafigyeléssel Te is növelheted legálisan az üzleti használatod arányát és így több lízing ÁFÁ-t igényelhetsz vissza. 

Tartalomjegyzék

Nyílt lízing és tartós bérleti konstrukció esetén minél magasabb a céges útjaid aránya, annál több ÁFÁ-t tudsz visszaigényelni a céges autód lízing- és bérleti díjából. Az elszámolás alátámasztására az útnyilvántartás készítésekor egyértelműen meg kell jelölni, hogy az adott út üzleti- vagy magáncélú, ez az útnyilvántartás egyik legfontosabb eleme.

Nem mindegy, hogy 50% vagy éppen 80-90-100% üzleti használatot számolsz el. Tapasztalataink szerint átlagos 2,1 millió forint is múlhat rajta! Céges autó lízing ÁFA kalkulátorunk segítségével Te is könnyen kiszámolhatod ezt.

céges utak útnyilvántartás

Ezek után biztosan benned is felmerül a kérdés, hogyan lehetne legálisan magasabb a céges útjaid aránya.

Most megosztunk veled néhány ötletet, amikkel növelheted az üzleti utak arányát!

  • A munkába járás alapvetően magánútnak számít, de máris üzleti útként számolható el, ha a lakhelyed a céged székhelye vagy telephelye. Tapasztalataink szerint a munkába járás a vállalkozók felénél a céges személyautó használatának több mint 20%-át teszi ki, sőt sokan vannak, akiknél a 40%-ot is meghaladja. Ha Te is közéjük tatozol, akkor érdemes elgondolkodnod, hogy lakhelyedet telephelyként bejelented, hiszen biztosan Te is szoktál otthon irodai munkát végezni.
  • Van 2 körülmény, amikor gazdasági célú szolgáltatásnak tekinthető a munkavállaló munkába járása. Ezek az utak elszámolhatóak céges útként, feltornázva a céges utak arányát 90-100%-ra:
    • Egészségügyi veszélyhelyzet esetén (pl. Covid), amikor a munkába járás tömegközlekedéssel nem biztonságos.
    • Amennyiben tömegközlekedéssel a munkába járás nem oldható meg vagy sokkal több időt vesz igénybe, mint autóval, úgy a munkáltatónak joga van az általa biztosított szállítási szolgáltatás (jelen esetben a lízingelt cégautó) igénybevételére vonatkozó ÁFA-t levonásba helyezni, tehát a munkába járást céges útként elszámolni.
  • Ha a lakhelyed semmiképpen sem lehet a céged székhelye vagy telephelye és a fenti két körülmény sem áll fent az esetedben, akkor érdemes úgy alakítani az ügyféllátogatási szokásaidat, hogy az irodába menet útba eső, közeli ügyfelekkel/beszállítókkal/üzleti partnerekkel kezdesz és/vagy végzel. Így radikálisan csökken az a magánút aránya – és ezzel még sok időt is megspórolsz!
  • Ha a munkába járás nálad céges útként számolható el, de menet közben például elviszed a gyerekedet az óvodába vagy az iskolába, esetleg a házastársadat a munkahelyére, vagy csak beugrasz egy kávéért/reggeliért a kedvenc helyedre, és ez nem jelent egyáltalán kitérőt, akkor ezeket a megállókat nem is kell feljegyezned, hiszen egy méter kitérőt sem tettél!
  • Ha céges autóddal mész bevásárolni saját magadnak és családodnak is, kösd össze azt a céges bevásárlással, és máris üzleti útként számolhatod el! Egy kis odafigyeléssel könnyen össze tudod szervezni a beszerzéseket. Ezzel nem csak a céges- és magánutak aránya javul, de te is időt és energiát spórolsz.

+1 tipp: Home office esetén, az otthonról induló ügyféllátogatás vagy üzleti ügyintézés céges útnak számít. Így könnyen emelkedhet a céges útjaid aránya, ami növeli a visszaigényelhető bér- és lízing ÁFA mértékét!

Ezen blogbejegyzésünk nem minősül tanácsadásnak és nem helyettesíti a könyvelőddel / könyvvizsgálóddal / adótanácsadóddal történő konzultációt! 

tippek-utnyilvantartas

Amikor az üzleti utak aránya lett a kulcs

„Cégként sok autót használtunk, de mindig éreztem, hogy az útnyilvántartás és a céges útarány nincs igazán a helyén — így az ÁFA-visszaigénylés is alulmaradt az elvárttól. A RoadRecord cikke „Tippek, amikkel céges útjaid aránya könnyen és legálisan eléri a 90-%-ot” felnyitotta a szememet: ha tudatosan növelem az üzleti utak arányát, akkor a lízingdíj ÁFA-tartalmának nagyobb része visszaigényelhető.

Először csak napi szinten rögzíteni kezdtem az indulási és érkezési célt, a km-óra-állásokat, és figyeltem, hogy a privát használat minimális legyen. Az alkalmazás segítségével pár hét alatt már világosan látszott: az üzleti utak aránya 75 %-ról 86 %-ra nőtt. Ekkor jött a felismerés: nem csak „jobb lesz”, hanem tényleges pénzügyi előnyt is jelent.
Volt bennem kétség: „lesz-e elég gyakoriságban céges utam ahhoz, hogy ez reális legyen?” De hamar beigazolódott: a kollégák tudatosan tervezték az útjaikat, és az adminisztráció nem lett több, hanem egyszerűbb.

Az eredmény? A következő évben már nem az 50 %-kal számoltunk, hanem olyan arányokkal, amelyek révén jelentősen több visszaigényelhető ÁFA került a kasszába — és az autópark használata sem kompromisszum, hanem tudatos stratégia lett.”

Alkalmazd tippjeinket és számolj el több, de valós üzleti használatot!

Tudni kell, hogy nem elég megnövelni a céges útjaid arányát, hiszen 90-100% lízing ÁFÁ-t csak útnyilvántartás vezetésével lehet visszaigényelni, az 50%-os átalány-elszámolással nem. Azzal, hogy ezek az utak céges utak lettek, várhatóan a rögzítendő utak száma is megnő. Ha szeretnéd elkerülni az időigényes és pontatlan adminisztrációt, akkor válassz egy megbízható, minden elvárásnak megfelelő útnyilvántartó programot!

Végeztünk egy összehasonlítást a Magyarországon elérhető útnyilvántartó módszerek között és arra jutottunk, hogy hazánkban a RoadRecord útnyilvántartó program a legkedveltebb, leggyorsabb és legfejlettebb módszer az útnyilvántartás vezetésére.

A RoadRecord használata nemcsak gyors és egyszerű, de megkönnyíti a lízing ÁFA helyes kiszámítását és levonását is, így nyílt végű lízing esetén a legjobb megoldás.

A RoadRecord útnyilvántartó program 2 részből áll: a mobil app segítségével útnyilvántartásod automatikusan épül. Hó végén pedig az asztali böngészőből megnyitható online programban 7 perc alatt véglegesítheted és kinyomtathatod NAV-álló bizonylatodat.

Spórolj százezreket útnyilvántartással – próbáld ki 14 napig ingyen!

Automata útnyilvántartó app

Apple App store
Google Play store

AI útajánlás vagy pótlás

GYIK – Céges utak arányának növelése

Azért, mert ha az autó használata nagyobb részben céges célú, akkor magasabb jogalappal igényelhető vissza a lízing- és bérleti díj ÁFÁ-ja, illetve jobb adózási feltételek alakulhatnak ki.

 
 

Például: az otthonról induló ügyféllátogatásokat céges útként elszámolni, a munkába járást jogszerű körülmények között beszámítani, vagy a magánbe- és kivásárlásokat üzleti célú beszerzéssel összevonni.

Alapvetően nem, de vannak kivételek: a lakhelyed céges telephely, egészségügyi vészhelyzet, tömegközlekedéssel nem vagy nehezen oldható meg a munkába járás.

Bizonyos esetekben igen — olyan helyzetben, amikor a céges célú beszerzéssel összevonható a családi bevásárlás, és ez nem jelent érdemi kitérőt, akkor jogszerűen elszámolható üzleti útként.

Már egy autó esetében is átlagosan ~2 100 000 forintnyi többlet bevétel vagy megtakarítás is lehet azon, hogy az üzleti út aránya magasabb, mint az átlag.

Az, hogy vezess részletes útnyilvántartást: minden út célja, indulási helye, úticélja, megtett kilométer szerepeljen. Az arány akkor hiteles, ha dokumentálható.

A modern útnyilvántartó szoftverek – különösen, ha mobilapp is rendelkezésre áll – akár havi néhány percre csökkentik az adminisztrációt (pl. a RoadRecord esetében 7 perc/hó).
Tapasztalatunk szerint a manuálisan vagy Excelben készített útnyilvántartás akár órákat is igénybe vehet havonta.

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
24 077
Olvasók száma
2025első számúüzleti influenszere