Tények és tévhitek: cégautó tartós bérlet

2023.11.14.

A céges személyautók tartós bérletének lehetősége egyre népszerűbb választás a hazai kkv-k körében. Tapasztalatunk szerint azonban még mindig sok tévhit kering erről a konstrukcióról, megnehezítve a jó vállalkozói döntés meghozatalát. Összegyűjtöttünk néhány kérdést és tévhitet, amelyek a hozzánk forduló vállalkozókban merültek fel.

Mit jelent a tartós bérlet vagy operatív lízing?

A céges személyautó beszerzéskor a vállalkozások alapvetően három konstrukció között választhatnak:

  1. A cég nevére, céges használatra megvásárolják a járművet
  2. Lízingelik
  3. Bérelik

Az autó megvásárlása esetén ki kell fizetni a jármű átírását, az eredetiségvizsgálatot, a vagyonszerzési illetéket és be kell jelenteni a tulajdonosváltozást. A cégnek kell intézni és fizetnie mindent, ami a járművel kapcsolatos: a kötelező biztosítást, a CASCO-t, a szervizelést, gumicserét stb. Másik hátránya, hogy több évre le kell kötni a céges tőkét, ráadásul az autót bruttó áron kell megvásárolni és az ÁFÁ-t nem lehet visszaigényelni.

Lízing esetén háromféle típust különböztetünk meg. A zárt, illetve nyílt végű lízing hasonlóan működik egy hitelhez. Meghatározott önrész befizetése után  havi „törlesztőt” kell fizetni a futamidő végéig. Az autó a futamidő lejárta után alacsonyabb áron, maradványértéken megvásárolható. A zártvégű lízing esetén a szerződés végén a cég tulajdonába kerül a jármű. A nyílt végű lízingnél a megvásárlás egy opció, és akár harmadik személy is kijelölhető az autó megvásárlására (akár az azt használó munkavállaló is).

A tartós bérlet vagy operatív lízing egy olyan bérleti jogviszony (szolgáltatási csomag), melynek végén nincs lehetőség az addig lízingelt gépjármű megvásárlására, de a bérlés ideje alatt a bérleti díj általában tartalmazza az autóval kapcsolatos összes költségeket (pl. a gumiabroncsok cseréjét, szervizelés, kötelező biztosítás, cégautóadó). Számviteli szempontból fontos, hogy az autó nem kerül be a bérlő könyveibe, a bérleti díj viszont elszámolható költségként.

TIPP: Segítünk a döntésben: nyílt végű vagy operatív lízing? 

cégautó tartós bérlet előnyei

Tévhitek a cégautó tartós bérlettel kapcsolatban

  • “A tartós bérlet csak az autóflottával rendelkező nagy cégeknek éri meg”

A legtöbb flottakezelőnél az egy autóval rendelkező kkv-k is megkapják a nagy autóflották tulajdonosainak járó kedvezményeket, így a tartós bérlet előnyeit autószámtól függetlenül élvezhetik.

  • “Az általam választott márka nem bérelhető”

Léteznek már a piacon olyan flottakezelő cégek, akik bármelyik márka finanszírozását és kezelését vállalják.

  • “Az operatív lízing rejtett költségeket tartalmaz”

Tartós bérlet esetén a fix havidíj részeként a flottakezelő általában gondoskodik az autóval/autókkal kapcsolatos összes teendőről, beleértve a kötelező szervizelést, a folyamatos karbantartást vagy a biztosítási ügyintézést. Ezzel jelentős időt és energiát lehet megtakarítani, a havidíj pedig jól tervezhető költséget jelent a vállalkozásnak.

  • “A bérleti díj ÁFÁ-ját nem lehet visszaigényelni”

Átalány elszámolással a bérleti díj ÁFÁ-jának 50%-át vissza lehet igényelni. Sőt, útnyilvántartással akár 90-100%-ban visszaigényelhető, amivel egy átlagos autó esetén az átalány-elszámoláshoz képest 2.100.000 Ft-ot lehet spórolni.

TIPP: Használd lízing ÁFA kalkulátorunkat, hogy megtudd, hogy mennyit tudnál spórolni útnyilvántartással!

  • “A tartós bérlet drágább, mint az azonnali vásárlás”

A flottakezelő cégek nagyobb vásárlóereje révén általában nagyobb kedvezményt lehet kapni az autó és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások árából, valamint a tartós bérlet ÁFÁ-ját akár 100%-ban vissza lehet igényelni. Az is fontos szempont, hogy a flottakezelő az autóval kapcsolatosan szinte minden terhet levesz a cég válláról.

“Szeretnék több ÁFÁ-t visszaigényelni, de hogyan vezessek gyorsan és hatékonyan útnyilvántartást?”

Ha szeretnéd elkerülni az időigényes és pontatlan adminisztrációt, akkor válassz egy megbízható, minden elvárásnak megfelelő útnyilvántartó programot!

Végeztünk egy összehasonlítást a Magyarországon elérhető útnyilvántartó módszerek között és arra jutottunk, hogy hazánkban a RoadRecord útnyilvántartó program a legkedveltebb, leggyorsabb és legfejlettebb módszer az útnyilvántartás vezetésére.

A RoadRecord használata nemcsak gyors és egyszerű, de megkönnyíti a lízing ÁFA helyes kiszámítását és levonását is, így tartós bérlet/operatív lízing esetén a legjobb megoldás.

A RoadRecord útnyilvántartó program 2 részből áll: a mobil app segítségével útnyilvántartásod automatikusan épül, hó végén pedig az asztali böngészőből megnyitható online programban 7 perc alatt véglegesítheted és kinyomtathatod NAV-álló bizonylatodat.

Teszteld le 14 napig teljesen ingyen, kötelezettségek nélkül a RoadRecordot! :)

KIPRÓBÁLOM tízezrek kedvencét!

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
23 207
Olvasók száma
2024első számúüzleti influenszere