A cégautóadó-mentesség hajtja a magyar cégautó beszerzéseket?

2021.11.22.

Tény, hogy az élet jócskán bonyolultabb, mint egy generációval ezelőtt. Vannak azonban olyan stabil pontok, amik ugyanazok maradtak, ilyenek például az életben felmerülő legnagyobb költségek:

  • Egy lakás vásárlása, ami fedelet biztosít a fejünk fölé
  • Egy autó vásárlása, amivel mobilisak maradhatunk
  • Gyermeknevelés és -taníttatás, hogy a gyerekeink még jobb körülmények között vághassanak neki az életnek
  • Szabadidős utazás, amivel eljuthatunk azokra a helyekre, amik a bakancslistánkon vannak

Ezeken kívül nyilván mindenkinek megvannak a saját pénzének útjai, azonban életünk legjelentősebb befektetései alapjaiban nem változnak, bármilyen évet is írunk.

költség

Egy cég életében is megvannak a nagy volumenű költségek, azonban a fenti listából a lakás vásárlása irodabérlésre módosul, a gyermeknevelés és szabadidős utazás költségeit pedig nem szokás a cég számlájára írni.

Maradt az autó.

A covid ugyan sokmindenen változtatott, de a vállalatok és a munkavállalók nagy többségének ugyanúgy mozgásban kell maradnia, amihez autóra van szüksége, és noha 2022. július 1-től megduplázódott a cégautóadó mértéke, még mindig nem a cégautóadó fizetése az, amin áll vagy bukik az ügylet.

A finanszírozás módja a nagy kérdés, hiszen viszonylag hosszú távú és nagy befektetésről beszélünk.

Nem véletlenül nem szokták kivenni a cégvezetők a cégből a pénzt: Ha mondjuk 100 forintot magánpénzzé teszünk a céges kasszából, ott találjuk magunkat, hogy már csak 80 forintunk maradt autóvásárlásra a magas adóterhek miatt. Lássuk be, hogy 100 forintból könnyebben veszünk autót, mint 80-ból. Tehát még mindig az a legjobb választás, hogyha céges pénzből fizetjük a céges autót ahelyett, hogy kivennénk a pénzt a cégből.

Oké, de vásároljak vagy lízingeljek?

Rendkívül drága dolog autót venni manapság, akár használt, akár új gépkocsiról beszélünk. Egy viszonylag modern és megbízható autó egyösszegű, akár több tízmilliós megvétele nem minden cég számára opció, különösen, ha több gépkocsira is szüksége van.

A lízing ezzel szemben ígéretes megoldást jelenthet, hiszen a kihagyhatatlan konstrukciók mellett a lízing ÁFA is visszaigényelhető: a lusták átalányadóval 50%, a jól gazdálkodók útnyilvántartás vezetésével 90-100% lízing ÁFA-t is vissza tudnak igényelni.

Ha pedig a bérköltségeket nézzük, sokkal jobban megéri egy cégnek az alap fizetésén felül cégautót lízingelni a munkavállalónak, mint annak a költségét bér formájában kifizetni neki. A munkáltató számára a fizetésen felüli összeg bérben való kifizetése a járulékok miatt a cégautó lízing duplája is lehet, a munkavállaló pedig így könnyebben juthat autóhoz, mintha magának kellene vásárolnia.

elektromos autó

És a fenntarthatóság?

Mivel a cégautóadó az elektromos- és hibridautókhoz pénztárca kímélő feltételeket biztosít, egyre több cég él a zöld alternatívával. A megfigyelések szerint a közösségi autómegosztó cégek mellett a céges autót használó üzleti réteg az, akik leginkább nyitnak a zöldautók felé, tehát pont a cégekben van a legnagyobb kraft és potenciál a zöldüléshez vezető úton. Ennek eredményeképpen bátran kijelenthetjük, hogy mára

A legtöbb zöldautó cégautó.

Ha a cikk elején említett személy – aki akár Te is lehetsz – nem lenne elegendő mértékben motiválva a céges autó használatára és a saját maga által megkeresett, adózott pénzéből kellene autót vásárolnia, sokkal kisebb pénzeszköz állna rendelkezésére, amiből sokkal nagyobb eséllyel venne elavult, környezetszennyező autót.

A cég pedig autó beszerzésénél úgy tud a legjobban gazdálkodni, ha a lízingelt céges autója mellé útnyilvántartást is vezet, hiszen autónként átlagosan 2.100.000 forintot spórol vele az átalányadóhoz képest. Ennek az összegnek biztosan lenne helye egy másik nagyobb céges kiadásnál is.

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
23 207
Olvasók száma
2024első számúüzleti influenszere