Hibrid autó fogyasztási norma: Mi a különbség a sima és a plug-in hibridek elszámolásában?

2025.12.11.

Gondoltad volna, hogy a hibrid autó fogyasztási norma elszámolásánál pont fordítva sülhet el a dolog, mint ahogy elsőre logikusnak tűnik? Sokan úgy vélik, ha egy autó részben elektromos, akkor a NAV is engedékenyebb lesz, és emiatt kedvezőbb szabályokra számíthatnak. Pedig a valóságban, főleg a plug-in hibridek esetében, épp azon bukhatsz, ha nem ismered pontosan a szabályokat. A RoadRecord pont ebben segít neked, hogy ne hagyd, hogy a jó szándék rossz anyagi döntéshez vezessen.

Tartalomjegyzék

Hibrid autó fogyasztási norma: Miért fontos a pontos elszámolás?

Ahogy egyre több cég és vállalkozó dönt az energiatakarékos hibrid autók mellett, úgy válik egyre sürgetőbbé a kérdés: hogyan kell ezeket a járműveket szabályosan és a lehető legjobban elszámolni? A hibrid autó fogyasztási norma körüli bizonytalanság gyakori, pedig a helyes megközelítés kulcsfontosságú a költségoptimalizálás szempontjából. Lássunk egy gyakori hibát, amibe sokan beleesnek!

Hogyan hagyhatsz pénzt az asztalon? Egy esettanulmány a valóságból.

Képzeld el Tamást, egy szorgalmas vállalkozót, akinek van egy saját hibrid autója, amit céges utakra is használ. Tamás hallotta, hogy a hibridekre 70%-os fogyasztási normát lehet alkalmazni, és boldogan számolt is ezzel az elmúlt évben. Azt gondolta, mindent jól csinál, és környezetbarát is. Az autója egy Toyota Corolla volt, ami egy sima hibrid, azaz nem tölthető. Az év végén, amikor a könyvelőjével, Katával ránéztek az elszámolásokra, kiderült a turpisság. Kata, aki naprakész volt a szabályokban, azonnal kiszúrta, hogy a Toyota Corolla nem egy plug-in hibrid. Ez azt jelentette, hogy hiába spórolt Tamás a takarékos autóval, az elszámolásnál nem a 70%-os hibrid fogyasztási normával kellett volna számolnia. Emiatt az egész évben kevesebb üzemanyagköltséget számolt el, mint amennyit valójában elszámolhatott volna. De hála Katának, és egy kis RoadRecord varázslatnak, gyorsan orvosolták a problémát.

hibrid autó fogyasztási norma

Hibrid autó fogyasztási norma: jogszabályi háttér

A költségelszámolás alapja a 60/1992. (IV.1.) Korm. rendelet, ami az üzemanyag-fogyasztási normákról szól. Ez a rendelet az, ami segít nekünk eligazodni a literek és kilométerek sűrűjében. Sokáig nem volt külön szabályozás a hibrid és elektromos autókra, így a gyártói vagy szakértői adatokra kellett hagyatkozni. Ez gyakran okozott fejfájást és bizonytalanságot.

A jó hír viszont, hogy ez a helyzet megváltozott! 2022. október 1-jétől már egyértelmű szabályok vonatkoznak a plug-in hibridekre és az elektromos autókra is, így sokkal könnyebbé vált az elszámolásuk. Ez egy hatalmas lépés a jogkövető és hatékony elszámolás felé.

Plug-in (tölthető) hibrid autó fogyasztási norma

A tölthető hibrid autók esetében a 70%-os szabályt lehet alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a belső égésű motor hengerűrtartalma alapján meghatározott alapnorma 70%-át vesszük figyelembe. 

Nézzünk egy példát, hogy tisztán lássunk:

  • 1500 cm³-es plug-in hibrid: Ha a rendeleti alapnorma mondjuk 8,6 l/100 km, akkor a plug-in hibrid norma 8,6 × 0,70 = 6,02 l/100 km
  • 2000 cm³-es dízel plug-in hibrid: Egy ilyen jármű esetén az alapnorma-átalány 6,7 l/100 km. A plug-in hibrid autó alapnorma-átalánya pedig 6,7 × 0,70 = 4,69 l/100 km

Érdemes megjegyezni, hogy több szakmai anyag is kiemeli ezt a szabályt: „a tölthető hibrid járművek használata esetén a hibrid autó fogyasztási norma számítása a járműbe beépített belső égésű motor hengerűrtartalma alapján meghatározható üzemanyag-fogyasztási alapnorma-átalány 70%-a.”

A nem tölthető hibridek (full/mild) üzemanyag fogyasztási normája

Itt jön a csavar! A nem tölthető hibridek – mint például a Toyota Prius vagy a Yaris Cross – esetében az üzemanyag-elszámolás a fő szabály szerint történik. Ez azt jelenti, hogy a jármű fogyasztási normáját a Korm. rendelet szerint kell meghatározni, pontosan úgy, mint egy hagyományos benzines vagy dízel autó esetében. Tehát itt nincs 70%-os átszámítás!

Azt, hogy melyik hengerűrtartalomhoz milyen üzemanyag norma tartozik, megtalálod a NAV üzemanyag fogyasztási norma kalkulátorunkban (pl. 1500 cm³-ig 5,7 l/100 km, 1501–2000 cm³-ig 6,7 l/100 km). 

Elektromos autók normája: Összehasonlítás a hibridekkel

Csak a teljesség kedvéért, érdemes megemlíteni a tisztán elektromos autók elszámolását is, amik egyre elterjedtebbek. Ha csak elektromos meghajtású járműved van, akkor fixen 3 liter/100 km fogyasztással lehet számolni, de ezt az ESZ-95-ös ólmozatlan benzin NAV-üzemanyagárát figyelembe véve. A NAV minden hónapban közzéteszi az aktuális üzemanyagárakat, így pontosan tudhatod, mivel számolj.

hibrid-auto-fogyasztasi-norma-2

Valós fogyasztás vs. norma – Mit mutat a gyakorlat?

Fontos megérteni, hogy a NAV üzemanyag norma nem a valós átlagfogyasztást jelenti, hanem egy adózási célú, elszámolható maximumot. A valóságban a plug-in hibridek valós fogyasztása a városban gyakran 2-3 l/100 km alatt is lehet, ha rendszeresen töltöd az autót. Országúton vagy autópályán azonban, töltés nélkül, ez felmehet akár 6-8 l/100 km-re, vagy még többre is, hiszen a generátoros visszatöltés plusz fogyasztással járhat.

Egy szakértői esettanulmány szerint egy plug-in hibridnél az akkumulátor töltése a belső égésű motorra terhelve akár 10-20% többletfogyasztást is okozhat, ha nem töltöd rendszeresen konnektorról. Tehát a trükk az, hogy a lehető legtöbbet használd az elektromos hajtást.

Tehát, ha plug-in hibridet használsz, pénzügyileg akkor jársz jól, ha:

  1. Minél többet mész elektromos üzemben: Rendszeresen töltsd az autót otthon, munkahelyen vagy publikus töltőpontokon.
  2. Az elszámolást elektromos töltés számláival egészíted ki: Ahol lehetséges, gyűjtsd a töltési számlákat, ezek is elszámolható költségek.

RoadRecord: A Te megbízható társad a költségelszámolásban

Most, hogy már tisztában vagy a jogszabályokkal és a különböző normákkal, felmerülhet benned a kérdés: hogyan tudom ezt mind stresszmentesen és pontosan nyomon követni? Nos, épp itt jön képbe a RoadRecord, ami pont ilyen helyzetekre lett kitalálva.

Tamás esete is jól mutatja, hogy milyen könnyen lehet pénzt veszíteni a szabályok félreértésével. Amikor Kata, a könyvelője észrevette a hibát, azonnal a RoadRecordhoz nyúltak. A RoadRecorddal utak importálása funkciójával percek alatt újraszámolták az egész évet. A rendszer automatikusan a megfelelő, rendelet szerinti normát alkalmazta a nem tölthető hibrid autóra, így Tamás utólag is el tudta számolni azt a többletköltséget, amit a szabályok téves értelmezése miatt hagytak eddig az asztalon. Képzeld el, mekkora kő esett le a válláról, hogy a pénz nem veszett el, hanem a helyére került.

Miért pont a RoadRecord?

A RoadRecord nem csupán egy útnyilvántartó szoftver, hanem egy komplett megoldópartner, ami segít neked:

    • Pontosan elszámolni: Minden adatod megfelel a NAV követelményeinek.

    • Hatékonyan dolgozni: Az automatizált funkciókkal rengeteg időt spórolsz. A mi AI-alapú Útajánlásunk például elkészíti a teljes, NAV-álló kiküldetési rendelvény tervezetet az általad megadott adatok alapján, pótolva ezzel akár a hiányzó útjaidat is.

    • Jogkövetőnek maradni: Mindig naprakész a hazai szabályokban, így nem kell aggódnod a változások miatt. Stőt, a beépített NAV-ellenőrünk nyomtatás előtt 70 féle logikai ütközést vizsgál, és szól, ha bármi baj van.

    • Támogatást kapni: Barátságos, segítőkész hozzáállással állunk rendelkezésedre.

Személyes tapasztalat: Varró Krisztián, építőipari vállalkozó

„Bevallom, az elején szkeptikus voltam. Sok szoftvert kipróbáltam már, de mindegyikkel volt valami baj: vagy bonyolult volt, vagy nem volt naprakész, vagy ami a legrosszabb, nem nyújtott elég pontos elszámolást. Amikor a könyvelőm ajánlotta a RoadRecordot, gondoltam, egy próbát megér. És milyen jól tettem! Korábban havi több órám ment el a kiküldetési rendelvényre, most pedig pár kattintás az egész. Főleg, hogy van egy plug-in hibridem, amiknek az elszámolása elég trükkös tud lenni. A RoadRecord magától tudta, hogy a 70%-os üzemanyag normát kell alkalmaznia, de ha sima hibridem lenne, akkor is pontosan az aktuális szabályok szerint számolna. Rengeteg fejtöréstől és rengeteg kidobott pénztől kímélt meg, amit eddig csak sejtettem, hogy elbukhatok. Elképesztő, hogy mennyi adót spóroltam meg az útnyilvántartással, anélkül, hogy külön kutatnom kellett volna a legújabb szabályokat! Csak csinálom a napi munkám, és a RoadRecord intézi a háttérmunkát. Az egész folyamat gyerekjáték lett, és sokkal nyugodtabb vagyok, hogy minden rendben van.”

A hibrid autó fogyasztási norma helyes alkalmazásának lépcsői

Most, hogy mindent átvettünk, lássuk, mit tehetsz, hogy a lehető legjobban elszámold a hibrid autódat:

  1. Típusazonosítás: Ellenőrizd pontosan, milyen hibrid autód van: tölthető (plug-in) vagy nem tölthető (full/mild)?
  2. Norma meghatározása:
    • Plug-in hibridnél: Alkalmazd a rendeleti alapnorma 70%-át a belső égésű motor hengerűrtartalma alapján.
    • Nem tölthető hibridnél: Használd a rendeleti alapnormát. 
  3. Rendszeres dokumentálás: Vezess pontos kiküldetési rendelvényt vagy egyéni vállalkozóként útnyilvántartást! Gyűjtsd a töltési számlákat (ha van plug-in hibrided) és az üzemanyagvásárlási bizonylatokat.
  4. Használj RoadRecordot! Hagyd, hogy a szoftver automatikusan kezelje a normákat, kalkulálja az elszámolható költségeket, és segítsen a jogszabályoknak megfelelő dokumentáció elkészítésében. Spórolj időt, pénzt, és a fejfájást is megkíméled!

Ne hagyd, hogy a szabályok bonyolultsága miatt pénzt veszíts. A RoadRecord segít, hogy minden forint a helyére kerüljön, és te nyugodtan koncentrálhass a dolgodra.

Spórolj százezreket útnyilvántartással – próbáld ki 14 napig ingyen!

Automata útnyilvántartó app

Apple App store
Google Play store

AI útajánlás vagy pótlás

Gyakran ismételt kérdések a hibrid autó fogyasztási norma témájában

Ez a jogszabályban meghatározott üzemanyag-fogyasztási norma, amely alapján a hibrid autók üzleti utakra elszámolható üzemanyag-költségét számolhatod el útnyilvántartás vagy kiküldetési rendelvény alapján. A norma nem a valós, tényleges fogyasztást jelenti, hanem a NAV által elfogadott elszámolási értéket.

Plug-in hibrid (tölthető): a belső égésű motor alapján meghatározott fogyasztási alapnorma 70 %-át használhatod elszámolásra.
Nem tölthető hibrid: ezt hagyományos belső égésű motorként kell kezelni, tehát a rendelet szerinti alapnormát kell alkalmazni.

  • Határozd meg a jármű üzleti kilométereit a nyilvántartásod alapján.

  • Állapítsd meg a hibrid autó fogyasztási normáját (plug-in esetén 70 % norma).

  • Szorozd meg a norma értékét a kilométerek számával és a NAV által közzétett aktuális üzemanyagárral.

  • Add hozzá az általános személygépkocsi normaköltség (15 Ft/km) és a megtett km-ek szorzatát

Ez adja meg az elszámolható üzemanyag-költséget.

Jogszabály szerint az elszámolt norma az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozik, nem magára az elektromos áramra. Így a plug-in hibrideknél is a belső égésű motor norma-arányos részét számolod (70 % szabály), ha elszámolod az üzleti utakat.

A hibrid autók különleges működése (belső égésű + elektromos hajtás) miatt a kormányrendeletben meghatározott norma-értékek nem fedik le automatikusan az üzemanyag-felhasználást. A plug-in hibrideknél ezért a belső égésű motor normája csak 70 %-ban vehető figyelembe az elszámolásnál.

Sokan úgy gondolják, hogy „mivel hibrid, mindent elektromos üzemre lehet elszámolni”, vagy a 70 %-os plug-in norma minden hibridekre automatikusan vonatkozik. Ez csak a plug-in hibridekre igaz, nem a nem tölthető hibridekre, amelyeket a klasszikus norma szerint kell elszámolni.

Igen – az elszámolt normát a NAV által közzétett üzemanyagárakkal kell megszorozni a teljes üzemanyag-költség meghatározásához.

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
24 077
Olvasók száma
2025első számúüzleti influenszere