Menetlevél tippek kisteherautósoknak

2025. június 17.

Van egy kisteherautód, és azon gondolkodsz, muszáj-e menetlevelet vezetned? Szeretnéd tudni hogyan vezesd a kishaszongépjárműved adminisztrációját úgy, hogy a NAV is elégedett legyen, te pedig ne őrülj meg a papírmunkától és a számolgatástól, és közben az elvesztegetett ÁFA-forintok miatt se fájjon a fejed? Ha ismerős a helyzet, akkor jó helyen jársz! Ebben a cikkben hasznos menetlevél tippeket hoztunk kisteherautósoknak.

Tartalomjegyzék

Kell-e egyáltalán menetlevél kisteherautóra? Merüljünk el a részletekben!

Fontos tudnod, hogy napjainkban a 3,5 tonna alatti, saját árut szállító kisteherautókra nem kötelező a menetlevél vezetése.

Menetlevelet akkor kötelező vezetni, ha a járművet közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz használod, vagy ha a kisteherautód 3,5 tonna feletti (vannak ilyenek is, például a furgonok között).

De mi van akkor, ha nem kötelező? Akkor hátradőlhetsz? Sajnos nem teljesen. Bár lehet, hogy a menetlevél vezetése nem szerepel a kötelezettségeid között, az útnyilvántartás továbbra is elengedhetetlen, ha üzemanyag vagy lízingdíj ÁFÁ-t szeretnél visszaigényelni. Erre érdemes figyelni, hiszen minden hónapban akár százezrek úszhatnak el pusztán azért, mert nincs rendben az adminisztráció. Ilyenkor jön jól néhány kisteherautósoknak szóló hasznos tipp.

A kézi adminisztráció csapdái

Sokan még mindig a papíralapú menetlevéllel vagy útnyilvántartással próbálkoznak. Ismerős az a kép, ahogy a sofőrök a kesztyűtartóból előhalásszák a gyűrött füzetet, és próbálnak emlékezni a múlt heti útvonalakra? Ez bizony igazi időrabló munka, és hatalmas a hibalehetőség rejt magában. Ráadásul, amikor sok a munka, az adminisztráció szinte mindig elmarad. Ennek a következménye pedig az, hogy az ÁFA-visszaigénylés részleges vagy teljes elvesztését kockáztatod.

Menetlevél tippek kisteherautóra: Így csináld hatékonyan és NAV-állón

Oké, akkor most nézzük, hogyan lehet ezt okosan csinálni!

Az egyik legkézenfekvőbb megoldás egy automata, digitális útnyilvántartó program használata. Ez nem csak felgyorsítja az adminisztrációt, hanem drasztikusan csökkenti a hibalehetőséget, és ami a legfontosabb, teljeskörűen megfelel a NAV elvárásainak.

A digitális útnyilvántartás előnyei

  • Gyors adminisztráció: Nem kell órákat töltened füzetlapok töltögetésével és adatok bogarászásával.
  • Kevesebb hiba: A program automatikusan rögzíti az utakat, így minimálisra csökken az emberi tévedés esélye.
  • NAV-állóság: A digitális rendszerben készült nyilvántartás hiteles és elfogadott a NAV által.

Hogyan segít a RoadRecord neked a kisteherautó menetlevél kihívásaiban?

Láthatod, hogy a kézi adminisztráció mennyi nehézséget rejt, és mennyire könnyen úszhat el a visszaigényelhető ÁFA. De mi lenne, ha lenne egy olyan megoldás, ami leveszi a válladról ezt a terhet, és közben biztos lehetsz benne, hogy minden rendben van a NAV felé?

A RoadRecord pontosan erre kínál megoldást! Szakértőként pontosan tudom, mire kell figyelni a menetlevél és útnyilvántartás világában, és a RoadRecord funkciói kifejezetten ezekre a problémákra lettek kitalálva.

Nézzük meg, hogyan kapcsolódnak a RoadRecord funkciói a 3,5 t alatti saját árus kisteherautók menetlevél, útnyilvántartás vezetéséhez:

  • Automatikus útrögzítés mobilappal: Nincs több elfelejtett út! A telefonod automatikusan rögzíti, hova mész, így soha többé nem maradsz le egyetlen kilométerről sem. Képzeld el, mennyire leegyszerűsíti ez a mindennapjaidat a kisteherautóval!
  • Intelligens útajánlás a hiányzó utakra: ha mégis hiányzik egy-két út, akkor a webes böngészőből futtatható online programban intelligens útnyilvántartás tervezetet kérhetsz.
  • Beépített NAV-ellenőr: Mielőtt kinyomtatnád a bizonylatodat, a program lefuttat egy 70 fajta logikai ütközést vizsgáló ellenőrzést, és jelzi, ha valami hibát talál. Így biztosan NAV-álló lesz az útnyilvántartásod.

Ezek a funkciók mind abban segítenek, hogy a 3,5 t alatti saját árus kisteherautóval kapcsolatos adminisztrációd ne legyen teher, hanem egy precíz, hatékony folyamat, ami pénzt takarít meg neked.

Menetlevél tippek kisteherautósoknak

Egy építőipari vállalkozó tapasztalatai

„Eleinte mi is a papír alapú menetlevéllel próbálkoztunk a kisteherautóinknál. A flotta egyre nőtt, a szállítási költségek is emelkedtek, és a srácok persze mindig elfelejtették pontosan kitölteni a füzeteket. Emiatt sajnos nem is tudtunk mindent rendesen elszámolni, és biztosan veszítettünk a visszaigényelhető ÁFÁ-ból. 

Aztán hallottam a RoadRecordról, és gondoltuk, kipróbáljuk. Döbbenet volt a különbség! Az automata útrögzítés miatt a sofőröknek csak annyi a dolguk, hogy náluk legyen a telefonjuk autózás közben. Az útnyilvántartás gyakorlatilag magától elkészül. Nekem csak ránézni kell, és az egész havi anyag autónként kevesebb mint 10 perc alatt megvan, nem kell órákat görnyednem felette. A beépített NAV-ellenőr pedig olyan biztonságot ad, amit korábban elképzelni sem tudtam. Ami a legjobb, hogy a dízel- és lízing ÁFÁ-t is teljes egészében vissza tudjuk igényelni. A RoadRecord bevezetése után nem csak időt spóroltunk, de a visszatérítés optimalizálása miatt több százezer forint plusz maradt a cégben havonta.”

Lépések a stresszmentes kisteherautós adminisztráció felé

Láthatod, hogy a megfelelő menetlevél vagy útnyilvántartás vezetése kisteherautónál napjainkban is kulcsfontosságú, főleg ha az adóoptimalizálás a célod. A digitális rendszerek gyorsabbak, pontosabbak, NAV-állóak, és ami a lényeg, jelentős megtakarítást eredményeznek.

Mit tehetsz most a menetlevél tippjeink birtokában?

  1. Tisztázd, hogy vonatkozik-e rád a menetlevél vezetési kötelezettség. Ha nem, az útnyilvántartás akkor is kell a 100% dízel- és lízing ÁFA visszaigényléséhez!
  2. Fontold meg egy digitális útnyilvántartó rendszer bevezetését! Hosszú távon időt, pénzt és stresszt spórolsz vele.
  3. Nézd meg a RoadRecord funkcióit! Próbáld ki, tapasztald meg a különbséget, és érezd a megkönnyebbülést, amikor látod, hogy az adminisztráció rendben van, és a pénzed is a zsebedben marad!

Ne hagyd, hogy az adminisztráció legyen a vállalkozásod gyenge pontja! Légy profi ebben is, és használd ki a modern technológia előnyeit!

Spórolj százezreket útnyilvántartással – próbáld ki 14 napig ingyen!

Automata útnyilvántartó app

Apple App store
Google Play store

AI útajánlás vagy pótlás

Gyakran ismételt kérdések az elektronikus menetlevél témájában

Igen, ha a jármű 3,5 tonna feletti és/vagy közúti fuvarozás, áruszállítás céljából használják. 3,5 tonna alatti saját árut szállító kisteherautóknál nem kötelező a menetlevél vezetése.

A kötelező elemek: jármű azonosítói, sofőr neve, megtett kilométer, kiindulási/célállomás, fuvar célja, időpont(ok), napi zárás. Céges használat esetén cégadatok és időbélyegző is szükséges lehet. Ellenőrizd a legfrissebb rendeleteket (2024. évi adatok: 261/2011. (XII. 7.) kormányrendelet).

A menetlevél hiánya vagy hiányossága miatt a NAV és közlekedési hatóság 50.000-500.000 Ft közötti bírságot is kiszabhat (az ellenőrzés súlyosságától, ismétlődéstől függően).

Igen, a digitális menetlevelet is elfogadja a NAV, feltéve, ha az minden előírt adatot tartalmaz, naprakész és kinyomtatható szükség esetén.

Töredezett, visszadátumozott kitöltés, hiányzó vagy pontatlan időadatok, hibás/km-órával nem egyező tételsorok, nem naprakész vezetés. Célszerű kitölteni minden nap végén, lehetőleg azonnal.

Javasolt digitális alkalmazást használni, például a RoadRecord útnyilvántartó megoldást.

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is - ha kell, keményen beleállva a témába - kendőzetlen, saját gondolatokkal.

"Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg."

Barazsy Ákos - az útnyilvántartás szakértőjeBarazsy Ákos
23 965
Olvasók száma
2025első számúüzleti influenszere