Különösen ősz elején – amikor jellemzően a nyári utakat útnyilvántartásba öntik a cégek – hihetetlenül sokszor jön az ügyfélszolgálatunkra a következő:
– “Most mit csináljak a főnökömmel? Céges autóval elautókázott 4.000 km-t külföldön nyaralásra, és persze egy darab üzemanyagszámla sincs, mert zsebből tankolt!”
Tipikus: aki nem érti, leginkább nem is érdekli az útnyilvántartás adópszichológiája, az jogosan hiheti azt, hogy valamiféle megváltást tesz azzal, hogy a céges autóra a nyaralását zsebből tankolja.
Egyrészt ökölszabály, hogy ami céges költség, arról számlát kérünk! Ráadásul ez érdekünk is, hiszen nem az adózott pénzünkből költünk, hanem céges költséget generálunk – itt legalább legálisan!
Ha kétségünk van, akkor gondoljunk arra, hogy a dörzsöltebbek arról is céges számlát kérnek, ami nem céges költség, de ráfogható vagy megmagyarázható… vajon Ők ezt miért teszik? :)
Másrészt: azzal, hogy 2009 óta minden céges autóra kötelező cégautóadót fizetni, pont azt váltjuk ki, hogy korlátlanul lehet az autóval magánútra menni, és az semmi más hátránnyal, magyarázkodással, plusz költséggel nem jár – ha az autó a cég tulajdonában van!
Vegyük úgy, hogy ezen átalányadóval váltjuk ki a luxust, hogy céges autóval megyünk nyaralni. És ezt lehet, csak kell az üzemanyagszámla.
A bér- és lízinges autóknál kicsit más a helyzet – habár a cégautóadó miatt a magánutazás ugyanúgy korlátlanul lehetséges – azonban ott már csak annyi Áfa-t igényelhetünk adott hónapban vissza, amennyi a céges utak aránya, így a felhasználó érdeke minél magasabban tartani azt, azaz minél több céges utat elszámolni a magánutak kárára.
Persze a NAV-nál sem hülyék ülnek, úgyhogy mindig elmondjuk mindenkinek, hogy évente legalább 1-2-szer nyeljenek egy nagyot és útnyilvántartásban is vállalják be a nyaralásokat, és a hétköznapos hónapokon se a 100% céges használatban gondolkodjanak.
Örömmel nyugtázom viszont, hogy tanácsunkat évről-évre egyre többen fogadják meg, így a RoadRecord amolyan “népnevelő-tanácsadó” küldetése lépésről-lépésre sikeresebben tereli az eltévelyedetteket a rózsaszín felhőből a ridegebb valóság felé.
Miért kell a magánutaknál is gyűjteni a tankolási számlákat?
Tudni kell, hogy céges autónál alapvetően az üzemanyagszámlákat számolja el a cég (és nem a kilométereket), és a havi tankolt literek mögé kell rakni a megfelelő mennyiségű kilométert (ugye a fogyasztás és a korrekciós tényezők alapján), márpedig ha az autó ment – futnak a kilométerek benne – de a számla hiányzik, attól a pillanattól kezdve nem fognak stimmelni a (hó végi) kilométer óra állások.
A hiány tulajdonképpen helyrehozhatatlan, úgyhogy jegyezze meg mindenki nagyon jól: céges autóra minden körülmények közt kell számla a tankolásról!
Tetszett a cikk?
Hasonló bejegyzések
- Párhuzamos parkolás technikája - 2016. 11. 20
- Jön az uniós adatvédelmi rendelet, na de mi is ez pontosan? - 2018. 02. 14
- Gazdagék zöld rendszámára éjjel is süt a nap - 2017. 09. 04
- Egy autó - több sofőr : Hogyan készüljön az útnyilvántartás? - 2017. 06. 21
- "Majd hívom az informatikust!" - 2017. 08. 09