Cégautó beszerzés: melyik konstrukció éri meg a legjobban?

2019.05.30.

Ismét felfutóban van a céges személygépkocsi vásárlás. A nyílt végű lízing a leghatékonyabb megoldás annak a cégnek, amely nem szeretné megszerezni az autó tulajdonjogát – írja Ruszin Zsolt az adoforum.hu szakmai cikkében.

A kellően hosszú futamidő után a cégnek éppen az az érdeke, hogy szabaduljon a járműtől, amelyet a lízingbeadó általában – egy kereskedő közbeiktatásával – a járművet „hajtó” magánszemélynek, vagy környezetének szokta értékesíteni. A hosszú távú bérléssel szemben a nyílt végű lízing a társasági adózásban is előnyt biztosít.

A személygépkocsi nyílt végű lízingjéhez a jogszabályok három fő adózási előnyt kínálnak:

  • A nyílt végű lízing ÁFÁ-ja – ÁFA adóköteles tevékenység esetén – 50%-os átalányban, útnyilvántartás nélkül levonható (Áfa tv. 125.§), de útnyilvántartással ez az arány a tényleges üzleti célú felhasználás mértékéig, akár 100%-ig is járhat. Olvass utána: Tények és tévhitek a nyílt lízinges cégautók ÁFA levonásával kapcsolatban!
  • A nyílt végű lízing kamata teljes egészében levonható a társasági adóból (Tao tv. 22/A.§)
  • A nyílt végű lízing olyan eszközbeszerzés, amely magánszemély tulajdonú adózó esetén, ha az közvetlenül szolgálja a tevékenységet (pl. bérbeadás, vagy az eszköz hiányában a tevékenység nem látható el szokásos módon), akkor a beruházási adóalapkedvezményre is jogosít, amelyet nem kell visszafizetni (kétszeres mértékben), ha az igénybevétel jogos volt és az eszközt legalább 4 évig nem idegenítették el (Tao tv. 7.§ (1) zs)).

Végül nem elhanyagolható körülmény, hogy a nyílt végű lízing – bár tárgyi eszköznek látszik a könyvekben – valójába nincs az adózó tulajdonában, arra végrehajtás nem eszközölhető.

A legoptimálisabb a 60 havi nyílt végű lízing, ami alatt optimálisan leírható a jármű értékcsökkenése.

Nem mellékes, hogy jelenleg a plug-in-hybrid személygépkocsikra nincs gépjárműadó és cégautóadó, a nagyobb megyei jogú városokban és a fővárosban nincs rájuk – jelenleg – parkolási díj. Egyes vélemények szerint a „plug in hybrid” autó azonban nem térül meg, mert túl drága egy benzines járműhez képest.

A nyílt végű lízing ideális konstrukció esetén a 60. hónap végén lejár. A lízingbeadó visszaveszi a járművet és biztosítja, hogy a lízingbevevő cég éljen a vevőkijelölési jogával. A 60. hónap végén azonban a maradványérték rendre alacsonyabb, mint a jármű forgalmi értéke, ami dilemmát jelenthet, hiszen egy magánszemély a piaci árnál jóval olcsóbban szerzi meg az autót, akkor azzal juttatás valósul meg. Ennek ellenére az adóhatóság és Pénzügyminisztérium sem jegyez olyan nyilvános és megnyugtató állásfoglalást, melyből egyértelműen kiderülne, hogy milyen önerő, futamidő és maradványértékek mellett küszöbölhető ki maradéktalanul az adókockázat.

A bíróságokon az adóhatóság ugyan végigvitt egy-két ügyet, de egyik sem újkeletű. Az egyik elhíresült esetben viszont a lízingcég által közbeiktatott járműkereskedőn csattant az ostor, az adóhatóság nála állapított meg áron aluli értékesítés miatti természetbeni juttatást, pedig a vevők nem álltak kapcsolatban a járműkereskedővel. Az ügy kipattanása és újságcikkekben való megjelenése után mégsem járta végig az adóhatóság az összes kereskedőt, hogy áron aluli értékesítéseket firtasson, mert a bérleti díj és maradványérték elemekre alapítottan a jogerős ítélet felülvizsgálatát nem végezhette el, mert a felperes azt nem kérte. Tehát az ár megállapításának juttatás-jellege, illetve a független partner felé való értékesítés korántsem eldőlt kérdés a forgalmi értéke alatti értékesítések esetén. A cégek se forszírozhatják a kirívóan alacsony maradványértéket, az ötödik év végén egy 25 százalékos maradványérték már jól közelítheti egy leharcolt cégautó piaci árát.

Forrás: Ruszin Zsolt, adoforum.hu

Tetszett a cikk?



Hasonló bejegyzések

Oszd meg ismerőseiddel

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is – ha kell, keményen beleállva a témába – kendőzetlen, saját gondolatokkal.

“Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg.”

Barazsy Ákos
27 652
Olvasók száma
2007Üzleti kategóriaÖsszesített 3. Hely
HVG Goldenblog