Ma már nem elég ha csak a “fiókba” készül az útnyilvántartásod!

Tudtad, hogy az útnyilvántartás a 4. leggyakrabban ellenőrzött bizonylat egy adóellenőrzéskor? Mert az.

2012 óta a nyílt lízinges céges személyautókra az Áfa visszaigényléséhez útnyilvántartást szükséges készíteni a céges és magánutak arányának elszámolásához. Havonta elég nagy összegről van szó, ezért a NAV-nál egy külön csoport alakult, amely a lízingáfa visszaigénylésére van specializálva.
Így azóta különösen fontos, hogy helyesen készítsük el az útnyilvántartást, amely megfelelően NAV-álló, és nemcsak a “fiókba készül”, hiszen így már nemcsak az útnyilvántartás oldaláról, hanem ÁFA ellenőrzés alkalmával is ellenőrizhetik az útnyilvántartásokat.

Akik zsebeltek be abból az okból büntetést, hogy nem volt, vagy nem volt megfelelő az útnyilvántartásuk, különösen tudják, hogy a kettő közt mekkora különbség van: százezrek.

 

Milyen út vezethet oda, hogy NAV-álló útnyilvántartást vezess?

 

  • Legelőször fennállhat az az opció, hogy hidegen hagy a büntetés – bátor vagy és vakmerő -, és nem készítesz útnyilvántartást
  • Ha nem vagy ennyire merész (vagy büntettek már meg), jön a következő fokozat: készítesz Excel-táblában útnyilvántartást tartalmilag és egyéb szempontokból helyesen. Nem lehetetlen, de mindenképpen rendkívül figyelem- és időigényes.
  • Beszerezhetsz egy útnyilvántartó programot is, “mert most olcsó volt”, majd felrakod a polcra mint egy könyvet, és sosem kezded el használni. Ettől sajnos nem leszel közelebb ahhoz, hogy ne büntessenek meg, azaz a problémád továbbra is fennáll.
  • Van az az alternatíva, hogy használod is az útnyilvántartó programot: ilyenkor a megfelelő program kiválasztása a kulcsfontosságú, hiszen felmerül kérdés, hogy vajon csak a “fiókba lesz jó” útnyilvántartás készül el, vagy egy NAV ellenőrzésen is kiválóan helytálló dokumentumot kapsz!

 

Milyen útnyilvántartó programot válassz?

 

Mint minden másban is, léteznek olcsóbb, szerényebb tudású útnyilvántartó programok, és van prémium szegmensbe tartozó is. Mi a különbség? A vele eltöltött idő, és a biztonság amit nyújt. Gyenge minőségűnek számít az, amely olyan, logikailag ütköző adatokat tartalmazó bizonylatokat is nyomtat, amiket te sajnos nem biztos hogy kiszúrsz, de a NAV ellenőr igen. A RoadRecordban a program riaszt és/vagy nem enged tovább, ha a figyelt 70 féle logikai ütközés egyikét bizonylatolnád.

Ha egy program használata túl időigényes és bonyolult, akkor ugyanott vagy vele, mintha Excel-táblában vezetnéd. Ezeket a folyamatokat érdemes leegyszerűsíteni, és törekedni arra, hogy minél kevesebb energiabefektetés legyen elkészíteni az útnyilvántartást. Erre a problémára megoldást nyújthat például egy telefonos applikáció, mely egyszerűsíti az adatok felvitelét, mint a RoadRecord esetében.

Fennállhat a lehetősége annak is, hogy rendszeresen vezeted valamilyen módon az útnyilvántartásod, ám egy váratlan helyzet miatt az adataid elvesznek. Szerencsére a RoadRecordnál ez sem fordulhat elő, a felhőalapú automatikus adatmentés megvéd ettől.

 

De miért is fontos még, hogy NAV-álló legyen az útnyilvántartásod?

 

Mert nagyon kicsi az esélye hogy elkerüld az ellenőrzést!
Gondolj bele: ha te 3-5 éven keresztül lízingelsz személyautót, akkor annyi ideje van a NAV-nak betalálni hozzád! Plusz az elévülési idő.

Tapasztalataink szerint például akinél a céges utak/magánutak aránya erősen közelít a 100%-hoz, akkor biztos az ellenőrzés. Ezért akár erre az arányra is külön lehet figyelni az esetleges ellenőrzés elkerülése érdekében (erre is figyel a RoadRecord), a 80% céges úttal például nem járunk messze a valóságtól, egy NAV ellenőr sem figyel fel rá annyira.

A fentiek miatt érdemes az útnyilvántartásod helyesen vezetni, hiszen sosem tudhatod, hogy mikor csúszik be egy ellenőrzés, és arról biztosíthatunk, a büntetés mindig a legrosszabbkor jön (és nem lesz olcsó…)!

Tetszett a cikk?



Hasonló bejegyzések

Oszd meg ismerőseiddel

A blogról

2005 óta blogolok olvasóimnak, elsősorban az útnyilvántartásról és a hozzá kapcsolódó dolgokról, programfejlesztésünkről, ügyfélszolgálati és értékesítési tapasztalatainkról. Szívesen osztom meg humoros formában tapasztalataimat cégvezetői szemmel az élet nagy dolgairól is – ha kell, keményen beleállva a témába – kendőzetlen, saját gondolatokkal.

“Eredeti tartalmat írok, nem másokét osztom meg.”

Barazsy Ákos
24 993
Olvasók száma
2007Üzleti kategóriaÖsszesített 3. Hely
HVG Goldenblog